۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۳۸

حسینی خبرداد:

کاهش 62درصدی مبتلایان انسانی بیماری تب مالت در شهرستان آشتیان

کاهش 62درصدی مبتلایان انسانی بیماری تب مالت در شهرستان آشتیان

اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از کاهش 62درصدی مبتلایان انسانی بیماری تب مالت در شهرستان آشتیان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید سعید حسینی افزود: انجام اقداماتی از قبیل واکسیناسیون فراگیر، عملیات قرنطینه، ضد عفونی اماکن دامی باعث کاهش 62درصدی مبتلایان انسانی تب مالت در شهرستان آشتیان شد.

وی با بیان اینکه در سال 91 بیماری تب مالت در این شهرستان افزایش یافته بود اظهارداشت: در بخش ایمن سازی دامها در واحد مبارزه با بیماری تب مالت شهرستان آشتیان در سال 92 واکسیناسیون دامهای سنگین علیه بیماری تب مالت از دو هزار و 352 رااس در سال 91 به دو هزار و 690 راس در سال 92 افزایش یافت و باعث کاهش چشمگیر مبتلایان انسانی این بیماری شد.

حسینی تب مالت را بیماری خطرناک با پیامدهای بهداشتی و اقتصادی  دانست و گفت: ضرورت کاهش مبتلایان انسانی، اقدامات همه جانبه ای از قبیل واکسیناسیون فراگیر، عملیات قرنطینه ای و ضدعفونی جایگاهها و نیز تست و کشتار در برخی روستاهای کانون توسط شبکه دامپزشکی شهرستان آشتیان منجر به کاهش 62درصدی مبتلایان تب مالت در سال 92نسبت به سال91 شده بطوریکه تعداد مبتلایان از 18نفر در سال 91به 7نفر در سال 92رسید.

وی با بیان اینکه تب مالت یا بروسلوز یک بیماری میکروبی واگیردار مشترک بین انسان و دام است که از دامهای آلوده و عفونی به انسان منتقل می شود تصریح کرد: افرادی که با گوشت و پوست حیوان در تماس هستند، لازم است برای پیشگیری از بیماری از عینک و دستکش استفاده کنند تا ترشحات حیوان آلوده به مخاط چشم و تنفس آنها منتقل نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: شیوه دیگر پیشگیری از تب مالت، این است که از مصرف پنیر تازه خودداری شود. پنیر باید ۹۰ روز در آب نمک بماند و سپس مصرف شود. شیر نیز باید حتما پس از جوشاندن میل شود.
 

کد خبر 2290531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha